Pécsi Tudományegyetem logo PTE Műszaki és Informatikai Kar
Breuer Marcell Doktori Iskola
Pécsi Tudományegyetem
Műszaki és Informatikai Kar

Tran s port – hallgatói ötletpályázat

A Budapesti Közlekedési Múzeum kiállításának megújítására.

A budapesti Közlekedési Múzeum és a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki és Informatikai kara közösen hallgatói ötletterv pályázatot ír ki a Közlekedési Múzeum Hosszcsarnokában lévő kiállítótér vizuális és funkcionális megújítására.

 

A pályázat célja és tárgya

A pályázat célja a jelenlegi kiállítás rendszerének friss szemléletű korszerűsítése. A feladat egy új bemutatási struktúra kialakítása és egyben egy új installációs-rendszer tervezése, mely az eredeti funkció megtartása mellett aktívabb részvételt tesz lehetővé a látogatók számára. A megszólítani kívánt látogatói korcsoport, a gyerekeken túl, a fiatal felnőtt korosztály.

A Hosszcsarnok az eredeti, műemlékileg védett múzeumépület része, melyet az 1896-os millenniumi kiállítás-sorozat közlekedésügyi pavilonjaként emeltek a Városligetben. Az eredetileg ideiglenes anyagokból épült pavilont fokozatosan alakították át állandó épületté az időközben megalapított Közlekedési Múzeum számára. A Pfaff Ferenc MÁV felügyelő tervezte romantikus eklektikus stílusú pavilonból kialakított állandó épület 1899. május 1-én nyitotta meg kapuit.

3100 nm-es kiállítóterében a vasút, a közút, a hajózás és vízépítészet valamint a posta, távbeszélő és távírda legfontosabb tárgyai kaptak helyet. A gyűjtemény rövidesen kiegészült a repülés hazai és külföldi modelljeivel. Jelenleg a múzeumban minden közlekedési ág történetével megismerkedhet a látogató.

A kiállítás jelenleg tematikus struktúrában épül fel, külön terekben mutatva be a különböző közlekedési ágak múltját és jelenét. A tervezési feladat részeként, az új kiállítás kialakítása során  új témacsoportok maghatározására is lehetőség van.

A pályázat tárgyát képező Hosszcsarnok kétszintes. Az alsószint pillanatnyilag vasúttörténettel foglalkozik, a felső szinten a hajózás kapott helyet.

A pályázat kiírója és lebonyolítója

A budapesti Közlekedési Múzeum és a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki és Informatikai kara


A tervezés szempontjai

A pályázat kiírójaként a Közlekedési Múzeum a következő megkötéseket teszi:

Az installációs rendszer tegye lehetővé a tér egy részének alkalmi kiürítését rendezvények céljára.

Az alsó szinten található két eredeti mozdony és a vasúti kocsik nem mozdíthatóak, nem eltávolíthatóak.

Az installációs struktúra tárgyak és képek bemutatását is tegye lehetővé, akár modulokból álló kialakításban.

Az installációs rendszer jelen pályázat keretében az épülettől teljesen függetlenül kerüljön kialakításra, de a terv kiegészíthető egy az épület belső terének egészét érintő javaslattal is.

Az elbírálás szempontjai

Az elbírálás során a bíráló bizottság elsősorban az ötletességet és  a megvalósíthatóságot értékeli azon túl, hogy a pályamű megfelel-e a fent felsorolt tervezési megkötéseknek.

A pályázók köre, a pályázaton való részvétel feltételei

A pályázaton a PTE Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Kar nappali és levelező tagozatos, a pályázat beadásakor érvényes hallgatói jogviszonnyal rendelkező hallgatói vehetnek részt.

A pályázaton való részvétel, a pályázat kiírás szerinti benyújtásával jön létre. Előzetes regisztráció nem szükséges.

A pályázaton történő indulással a pályázók maradéktalanul elfogadják a pályázati kiírásban foglaltakat.

A pályázat jellege

Nyilvános, titkos hallgatói ötletpályázat

A pályázat beadásának formai követelményei

Kitöltött pályázati űrlap lezárt borítékban, melyen kívülről a pályázó jeligéje szerepeljen.

Egy CD, mely a tablót (pdf)és a pályázat leírását (Word dokumentum) formában tartalmazza. A CD-n kívülről a pályázó jeligéje legyen feltüntetve.

A pdf fájl egy  50x100 cm méretű, előre megadott, fejléccel és logókkal ellátott alapra szerkesztett tabló, melyen a pályázó vizuálisan és esetleg verbálisan is bemutatja a terve lényegét, működését. A tabló komplex, világosan értelmezhető információval szolgáljona terv megértéséhez, de nem kell kiviteli terv szintűnek lennie. A tablón megadott helyen szerepelnie kell a pályázó jeligéjének.

A pályázat titkos, jeligés, így sem a leadott tablón akár elöl akár hátul,  sem a cd külsején sem a rajta lévő taralomban, sem pályázati űrlapot tartalmazó borítékon kívülről nem szerepelhet a pályázó neve, vagy a pályázó kilétére bármi módon utaló információ (Név, szak, évfolyam, EHA kód, stb) Az említett helyeken kizárólag a jelige szerepeljen a későbbi beazonosítás végett. Ellenkező esetben a pályázó kizárásra kerül.

A pályázat határideje és helye

A pályamunkák leadási határideje 2013. június 14. 12 óra. Leadás helye: PTE PMMIK C012 tanterem.

A pályázat lebonyolításának menetrendje

A pályázati kiírás közzététele,kiadásának kezdete: 2013. május 10.

Helyszíni szemle időpontja, helye:
2013. május 23. csütörtök,11.00 óra
Közlekedési Múzeum főbejárata,

A pályázattal kapcsolatos kérdések határideje: 2013. június 10.

A kérdésekre adott válaszok határideje: 2013. június 12.

A pályázatok beadásának határideje:    2013. június 14. 12.00 óra

A pályázat leadásának helye: PMMIK HÖK iroda

Eredményhirdetés ideje és helye:

A pályázat eredménye a beadástól számított két héten belül kerül kihirdetésre a PMMIK honlapján.

A zsűri

A pályázat elbírálását egy a Közlekedési Múzeum és a PTE PMMIK által közösen felállított szakmai bíráló bizottság végzi. A pályázat eredményét a beadástól számított két héten belül hirdetik ki.

A tervpályázati kiírás és mellékletei

A tervpályázati kiírás és mellékletei kizárólag elektronikus úton tölthetők le a pmmik.pte.hu weboldalról Tran s port – hallgatói ötletpályázat.

A letölthető pályázati anyag tartalma:

  • tervpályázati kiírás
  • pályázati űrlap (doc)
  • fejléces tabló (jpg, psd, cdr)
  • alaprajzok, metszet (jpg)
  • helyszíni fotók

 

1. Helyszíni szemle, kérdések, válaszok

A helyszín szervezett megtekintésére a pályázati menetrendben megjelölt időpontban és helyen lesz lehetőség.(További megtekintés egyénileg)

A kérdéseket a helyszíni bejáráson személyesen, valamint a megadott határidőig e-mail-ben lehet feltenni a palyazat.transport@gmail.com címen.

Pályázat díjai

AZ elbírálás során első, második és harmadík díjat, illetve a Juhász Jenő Szakkollégium különdíját iítéli oda a szakmai zsűri.

Első díj: 100 000 Ft

Másodi díj: 60 000Ft

Harmadik díj: 40 000Ft

Juhász Jenő Szakkolégium különdíja: 40 000 Ft

 

Egyéb feltételek

A pályázatok nyilvánosságra hozása, pályázat utáni kezelése

A lezárt borítékokat a pályázat bírálata után nyitja fel a Bíráló Bizottság. Minden boríték – a nem nyert pályázatoké is – felbontásra kerül. Minden beadott – a kiírás feltételeinek megfelelő – pályázat kiállításra kerül a szerzők feltüntetésével a budapesti Közlekedési Mú.

A Bíráló Bizottság a pályázatról összefoglaló zárójelentést készít és a díjazott munkákról külön értékelést ad. Mindezeket a PMMIK honlapján teszi közzé az eredményhirdetést követően.

A kiíró fenntartja magának a jogot, hogy a pályázatot további kiállításokon, illetve egyéb módon bemutassa és népszerűsítse.

A teljes tervpályázati anyag a kiíró tulajdonába kerül.

A pályázaton való részvétel

A pályázaton való részvétel, a pályázat kiírás szerinti benyújtásával jön létre. Előzetes regisztráció nem szükséges.

Szerzői jogok és egyéb rendelkezések

Minden, a pályázaton résztvevő hallgató pályázatának benyújtásával egyidejűleg hozzájárul, hogy az általa készített tervek bemutatásra kerüljenek a pályázat anyagából a Kölekedési Múzeumban megrendezett kiállításon, valamint a nyertes pályamunka alkotója/alkotói szerzői jogukról nem lemondva, de további anyagi igényt nem támasztva átadják terveiket a Közlekedési Múzeumnak megvalósítás céljára, illetve egy szakmai konzultációt, és az ezen megtett szükséges módosításokat követően részt vesznek a tervek kivitelezésében.

A pályázaton történő indulással a pályázók maradéktalanul elfogadják a tervpályázati kiírásban foglaltakat.