Pécsi Tudományegyetem logo PTE Műszaki és Informatikai Kar
Breuer Marcell Doktori Iskola
Pécsi Tudományegyetem
Műszaki és Informatikai Kar

3D-s bútorokkal rendezték be saját szobájuk makettjét a PTE MIK táborozói

Amíg anyu/apu dolgozik, a gyerkőc a munkahely által szervezett nyári táborban ismerkedik játékos formában a műszaki szakmákkal. 

Ez a koncepciója a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara (PTE MIK) által megtartott egyhetes programoknak, amelyek az óvodásoktól a középiskolás korosztályig kínál készségfejlesztő, egyben felejthe-tetlen élményeket a kar dolgozói, valamint hallgatói gyermekeinek. A kicsik legóból építettek házat, a na-gyobbak 3D-nyomtatásban készült tárgyakkal rendezhették be makettszobájukat. A legnagyobbakat, azaz a középiskolásokat augusztusban várják tematikus napokra, amelyeken az egyes mérnöki területekkel ismer-kedhetnek meg. Például IP alapú telefonhálózat lehallgatásával láthatnak rá az etikus hackerek munkájára, robotokat programozhatnak vagy mesterséges intelligenciával kommunikálhatnak, de megtudhatják, hogy miként készül az egészséges ivóvíz, illetve hogyan kell megtervezni 3D-ben az utakat és a vasutakat. 

A kisiskolásoknak szóló Lego és kocka kreatív táborban a számos kézműves foglalkozás között az ipari forma-tervező képzés segítségével kardot és játékot faragtak a gyerekek, illetve 3D-s látásukat erősítendő meghajto-gatták Mimike, a kar által a pécsi állatkertben örökbe fogadott mosómedve makettjét. Tervező és építkező tá-bor a fenntarthatóság jegyében – ezt a tábort már a felső tagozatosoknak hirdették meg az építészet jegyében, így a gyerekek amellett, hogy kirakták legóból az Eiffel-tornyot, a saját lakhelyüket vagy szobájukat is megfor-mázták makettként. Az egyetem 3D Központjában való látogatásuk alkalmával nemcsak a 3D-nyomtatók mű-ködésével ismerkedtek meg, de ki is nyomtatták számukra a maketthez szükséges szobabútorokat. A környe-zettudatosság jegyében egy interaktív foglalkozáson számítógép-billentyűzetből ékszereket készítettek, amely-hez – betekintve a gépészek munkájába – a kar műhelyében saját maguk formázták meg az egyes alkatrésze-ket. „A gyerekek nagyon élvezik a programokat, minden nap sikerélménnyel gazdagodva mentek haza. Renge-teg kérdést tettek fel a programok szakmai vezetőinek, azaz egyetemi oktató kollégáinknak, akik tágabb kon-textusba helyezték az adott foglalkozáson létrehozott tárgyat. Meséltek az építészeti tervezésről vagy bemu-tatták egy-egy eszköz, műszer működését, a 3D Központban pedig komoly tárlatvezetést kaptunk” – foglalja össze a szakmai programokat Murai-de Carvalho Barbara, a táborvezetők egyike.

„A táborokat tavaly szerveztük meg először »A PTE a családokért« programsorozat szellemiségében, munka-társaink nyári munkarendjéhez igazodva. Előzetesen felmérést végeztünk, hogy hány dolgozónknak jelenthet problémát gyermeke nyári felügyelete, ehhez dolgoztuk ki az életkor szerinti tematikát. A PTE szociális juttatá-sai között szerepel a gyermekek nyári táboroztatásának támogatása, így munkatársainknak kedvezményes áron biztosítjuk a programokat. Elsősorban a saját kollégáink, valamint hallgatóink gyermekeinek hirdettük meg a táborokat, de az egyetem más karairól is érkeztek táborozók. Egyes hetekre jelentős volt a túljelentke-zés, ez is igazolja az ötlet sikerességét” – fogalmaz dr. Balogh Brigitta, a PTE MIK kari igazgatója. A programok kialakításánál az is szempont volt, hogy olyan elfoglaltságot biztosítsanak a gyerekeknek, ami a különböző kompetenciáik fejlesztését biztosítja, műszaki és informatikai kar lévén a helyi adottságokra fűzték fel a tema-tikát, természetesen az eltérő korosztályok kognitív szintjének figyelembevételével. A kézügyesség, a matema-tikai gondolkodás és az egyéb tudományágakhoz köthető készségek fejlesztése a műszaki pályák iránti érzéke-nyítést is szolgálja. A középiskolásoknál pedig már az érdeklődésnek megfelelő differenciálás is megjelenik.

A középiskolások akár egy-egy napra is táborozók lehetnek az iskolakezdés előtti utolsó vakációs héten, jelent-kezésüket még várják a szervezők. Hétfőn az informatika iránt érdeklődők gyakorlati feladatokon keresztül megismerkedhetnek a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás néhány elemével és alkalmazásával, vala-mint betekinthetnek az okostelefonok programozásának lehetőségeibe. Kedden a környezetmérnökök munká-ját a természetközeli szennyvíztisztítás, valamint az energetikai célra hasznosítható hulladékok és vizsgálati paraméterein, mérési módszerein keresztül fedezhetik fel a fiatalok. A szerda a gépészeké, amikor kipróbál-hatják, hogy milyen különböző anyagminőségű próbatesteken forgácsolni, emellett szemügyre vehetik egy épületen belüli vízellátó rendszer felépítését, esetleg azt, hogy miként lehet kialakítani hővisszanyerős lakás-szellőző rendszereket. Másnap a pneumatikáé, a PLC programozásé, az ipari robotoké lesz a főszerep, míg pénteken megtekinthetik, hogy hogyan zajlik a hídépítés a gyakorlatban és a tervezőasztalon, miként tervezik 3D-programmal a közlekedési pályákat és a vasutakat. 

„Egyelőre nagyobb a fiú táborozók aránya, mint a lányoké, de ez nem jelenti azt, hogy utóbbiak ne szerepel-nének ügyesen a programokon. Tavaly például a felsősök között volt egy kiemelkedően tehetséges lány, akinek nagyon örülnének az oktatóink, ha érettségi után a műszaki pályát választaná. Az utóbbi években egyre több a női hallgatók aránya karunkon, ez talán annak is köszönhető, hogy – mint a nyári tábor alkalmával – megisme-rik az egyes területek jellemzőit, így rájönnek, hogy ők is helyt tudnának állni mérnökként. A táborokkal kap-csolatban eddig érkezett nagy számú pozitív visszajelzés okán tervezzük, hogy a jövőben is megszervezzük programjainkat, segítve ezzel a pályaválasztást” – mondja dr. Balogh Brigitta. 

https://mik.pte.hu/hirek/nyari-gyermektaborok-a-mik-en