Pécsi Tudományegyetem logo

Én, a mérnök – pályázati felhívás középiskolásoknak

   

Lezajlott a MIK Partners szakmai rendezvényünk, amelynek keretében első alkalommal hirdettük ki az „Én a mérnök” pályázat eredményeit középiskolás diákok számára.
Pályázóinktól olyan alkotásokat vártunk, amelyek személyes hangon és kreatív formában mutatják be,
  • hogyan képzelik el magukat mérnökként a jövőben,
  • milyen problémák megoldásán szeretnének dolgozni,
  • és mit jelent számukra a mérnöki hivatás.
A forma teljes mértékben szabadon választható volt: írás, prezentáció, poszter, rövid videó vagy akár képzőművészeti alkotás is érkezhetett – bármi, amiben a diákok hitelesen és szabadon kifejezhették gondolataikat.
A díjazottak:
  1. helyezett: B. Garai Etelka
  2. helyezett: Fekete Viktor Márton
  3. helyezett: Kékkői Petra
 Különdíjban részesült: Márk Benjamin
Az eredményhirdetést követően alkalom nyílt egy kötetlen beszélgetésre is a résztvevő diákokkal, akik megosztották, ők hogyan élték meg a pályázatot és mit adott számukra a részvétel. Íme az erről szóló cikk:
„A mérnöki szakmákban az a legvonzóbb, hogy a tudás segítségével valós problémákat lehet megoldani és ezeknek az előnyeit a mindennapi életben is tapasztaljuk” – így fogalmazott az idén első alkalommal a karunk által középiskolások számára meghirdetett Én, a mérnök elnevezésű pályázat egyik díjazottja. A pályázat arra buzdította a nevezőket, hogy képzeljék el magukat mérnökként a jövőben, és fogalmazzák meg (írásban, rajzban, bárhogy), milyen problémákat oldanának meg, hogyan segítenék az emberek életét, vagy alakítanák a világot. A fiatalember mérnökként az orvostudomány problémáira keresne megoldásokat, különösen nagy hangsúlyt fektetne a diagnosztikára és a gépek adta lehetőségekre. És hogy egy középiskolásnak miért érdemes a műszaki vagy az informatikai pályában gondolkodnia? Pályázónk szerint azért, mert ez a jövő egyik legfontosabb területe: sok lehetőség, biztos elhelyezkedés és jó fizetés várja azokat, akik kreatívan gondolkodnak és szeretik a problémamegoldást. Ehhez véleménye szerint a PTE MIK modern oktatást és gyakorlati tapasztalatot ad. Úgy látja, karunkon sok a valós projekt és az ipari kapcsolat, így a diákok jól felkészülnek a munka világára, ráadásul Pécs egy élhető, inspiráló város.

„Számomra a mérnöki szakmában a legvonzóbb, hogy egyszerre tudod segíteni a jelen társadalmat és maradandót alkotni a jövő számára. A mérnökök azok a személyek, akik az élet minden területén jelen vannak, akik megtervezik és létrehozzák azokat az épületeket, gépeket és rendszereket, amik nélkül ma nem tudnánk élni” – ezt válaszolta arra a kérdésre egy mérnök(nő)jelölt, hogy mi a vonzó a mérnöki szakmákban, akinek nevezését díjazták az Én, a mérnök pályázaton. Karunk idén először hirdette meg a középiskolásoknak szóló pályázatát, amelynek a fókuszában a mérnöklét állt. A nevező fiatal hölgy szerint a mérnöki munka felelősségteljes, mert mindennek pontosnak kell lennie ahhoz, hogy amit megalkotnak, az stabil és biztonságos legyen. Mint mondja, ha mérnök lenne, leginkább az érdekelné, hogy miként lehet a modern építészeti stílust a régi, hagyományos motívumokkal és formákkal ötvözni. Nagyon tetszik neki, amikor egy épületben egyszerre jelenik meg a múlt eleganciája és a jelen letisztult, korszerű stílusa. Olyan megoldásokat keresne, amelyekkel meg lehet őrizni a régi építészet értékeit, miközben valami újat és modernet is alkot, így a régi és az új harmonikusan kiegészítené egymást. Véleménye szerint azért érdemes a műszaki vagy az informatikai pályát választania egy fiatalnak, mert a technika mindenhol körülvesz minket, és folyamatosan fejlődik. Ez a fejlődés a jövőben csak még gyorsabb lesz, ezért ezek a területek mindig biztos és keresett szakmákat fognak jelenteni. És hogy ehhez miért lehet jó választás a PTE MIK? Jó indok, hogy több ismerőse is itt végzett, és az itt megszerzett biztos tudással könnyedén el tudtak helyezkedni, valamint csak jókat meséltek a karon töltött éveikről.

„A mérnöki szakma a problémák megoldásán alapul, ahol a legtöbb esetben a minél nagyobb vagy több problémát megoldó személyek kapják a nagyobb »jutalmat«. A mai modern világban az informatika gyors fejlődése által rengeteg új kihívással találkozhatunk, amelyek érdekessé teszik ezt a szakmát az én generációm számára” – így fogalmazta meg a mérnöklét lényegét az egyik tizenéves, akinek munkáját elismerték az Én, a mérnök című pályázaton. Karunk idén először várta a középiskolások elképzeléseit (írásban, képben, bárhogy), hogy miként látják magukat mérnökként, milyen problémákat oldanának meg. A nevező fiatalember szerint a mérnökök tudásukkal és tapasztalatukkal képesek nagyobb problémákat kisebb részekre szedni, így olyan nehéz/komplex feladatokat is meg tudnak oldani, amire egy átlagember egy pillantás után kijelentené, hogy lehetetlen. Ha pályázónk mérnök lenne, szeretné bármilyen betegséggel vagy fizikai hátránnyal élő ember mindennapjait jobbá tenni, mert minden embert

megillet az a lehetőség, a betegségüktől függetlenül, hogy teljes és szabad életet éljen. Mint mondja, egy középiskolásnak azért érdemes a műszaki vagy az informatikai pályában gondolkodnia, mert „napjaink könnyed világát a múlt briliáns matematikusai, fizikusai és informatikusai kemény munkája tette lehetővé, ez a három ágazat nem mostanában fog eltűnni a köztudatból, karrier szempontjából a mesterséges intelligencia elterjedésével egyre több és jobb lehetőséggel kecsegtetnek”. És az sem mindegy, hogy ehhez hol szerzi meg a megfelelő képesítést az ember. „Az ott megrendezett versenyeken és programokon keresztül volt alkalmam bepillantani az egyetem folyó munkába. Nagyon tetszett a feladatok kreatív megoldásának a lehetősége és az egyetem számítástechnikai felszereltsége. A hallgatókkal közösen részt vettem az idén megrendezett MIK Partners Szakmai Napon, ahol a partnercégek előadásai nagyrészt az egyetemet követő lehetőségekről adtak útmutatást. Szerintem a MIK-en minden adott ahhoz, hogy valaki jó mérnökké vagy informatikussá váljon.”